FANDOM

Шаблон:Otheruses «Барсело́на» (Шаблон:Lang-ca) — футбольний клуб з Барселони (Каталонія, Іспанія). Заснований 29 листопада 1899 року. Один з найвідоміших і найсильніших клубів Іспанії і світу. За понад столітню історію цей клуб став одним із символів Каталонії.

Домашні матчі проводить на стадіоні «Камп Ноу» (99 354 місць).

Історія Редагувати

До 1950-х років Редагувати

Засновником футбольного клубу «Барселона» вважають Ганса («Жоана») Гампера — швейцарського спортсмена і великого любителя ігрових видів спорту, який приїхав до Барселони в 1898 році. Тоді в місті ще ніхто не грав у футбол, а Ґампер хотів створити команду. Він подав оголошення в місцеву газету «Los Deportes», на яке відгукнулося чимало охочих — англійці, каталонці та швейцарці. Добровольці й оголосили про створення футбольного клубу «Барселона». Це сталося восени 1899 року.

Файл:Antoni ramallets.jpg

Усеіспанської футбольної першості ще не існувало, тому «Барселона» щорічно виступала у чемпіонатах Каталонії, в яких грали всі найсильніші команди регіону. Команда поїхала до Мадрида на перший розіграш Кубка Іспанії в 1902 р. Там каталонці в 1/2 фіналу перемогли з рахунком 3:1 ФК «Мадрид» (майбутній «Реал Мадрид») і вийшли до фіналу, де поступились «Атлетику» з Більбао. Після закінчення кар'єри гравця Ґампер став президентом клубу. Перший Кубок Іспанії команда виграла у 1910 р., повторивши успіх у 1912 і 1913 рр. Тренером команди на початку 20-х рр. був Джек Ґрінвел. У команді виступали гравці збірної Іспанії: Самора на воротах, Самітьєр в середині поля і Алкантара в нападі. «Барселона» перемогла у 12 з 14 чемпіонатів Каталонії і виграла Кубок в період з 1919 до 1932 і її вважали однією з найсильніших команд Іспанії. Каталонці перемогли в першому розіграші чемпіонату Іспанії (1929), але в 1930-х рр. за перше місце боролися переважно «Реал» з «Атлетиком». «Синьо-гранатові» посідали 3-і або 4-і місця. Чемпіонат Каталонії після створення першості почав втрачати колишнє значення. Після закінчення громадянської війни режим узагалі заборонив цей турнір в 1940 р. Післявоєнні чемпіонати «Барса» провела дуже невпевнено: 9-е, 4-е і 12-е місця в сезонах 1939/401941/42. Цього ж 1942 клуб вперше за останні 14 років здобув Кубок Іспанії і команда заграла стабільніше і краще. В сезоні 1944/45 «Барселона» з захисниками збірної Іспанії Ґонсалво II та Ґонсалво III і результативним форвардом Сесаром виграла чемпіонат. Тренував «Барсу» Хосеп Самітьєр. Через 3 роки клуб знову виграє Прімеру — у складі з'явився молодий воротар Антоні Рамальєтс. На початку 50-х рр. лідерами є воротар Антоні Рамальєтс, захисник Ґонсалво III, а в лінії атаки — Сесар, Басора і Ладислав Кубала. Угорець почав виступати в Каталонії з сезону 1950/51. «Барселона» — єдиний клуб у Європі, який бере участь у всіх розіграшах європейських кубків, починаючи з 1955 року, тобто від часу заснування турніру Кубка Чемпіонів, як першого всеєвропейського трофею. Клуб має в активі три Кубки ярмарків (1958, 1960, 1966 років), відомого зараз як Ліга Європи (раніше Кубок УЄФА).

Після невдачі із підписанням Ді Стефано, який потім переїхав у стан одвічного суперника «Реала», був звільнений президент клубу Енріка Марті. Наступний президент Франсеск Маріо-Санс направив всі свої зусилля для створення нової арени, так 24 вересня 1957 року був відкритий великий «Камп Ноу», який спочатку вміщував у собі 98.934 глядачі.

Файл:Campnoumatch.jpg

На новій арені команда виграла Чемпіонат Іспанії сезонів 1958/59, 1959/60, а також Кубок ярмарків 1957/58, 1959/60. На жаль шістдесяті не були дуже успішні для клубу, за наступні десять років команда виграла тільки Кубок Іспанії 1963 і 1968 років, Кубок ярмарків 1966 року. У цей період і з'явився вислів, який проявляв нескінчену любов вболівальників «більше ніж клуб».

Ера Йогана Кройфа: 1974–1978 і 1988–1996 Редагувати

У 1971 році «Барселона» знову виграла Кубок Іспанії і через два роки до команди приєднався Йоган Кройф, з яким був виграний Чемпіонат Іспанії 1973/74 та був битий у «Ель-Класико» на «Сантьяго Бернабеу» 5-0. У 1978 році Кройф поїхав грати у США, проте йому судилося повернутися.

19781988 рр. стали періодом стабільності в клубі. У 1978 році президентом було обрано Жузепа (Хосепа) Нуньєса, який хотів створити заможну і світового рівня команду. Були виграні два Кубки володарів кубків у 1979 та 1982 р.р., а також три Кубки Короля (1981, 1983, 1988 р.р.).

Файл:Johan Cruijff.jpg

У середині 1982 року в команду прийшов легендарний Дієго Марадона, за рекордну на той час суму — 3 млн фунтів стерлінгів. Влітку 1986 року до команди приєднався Гаррі Лінекер та голкіпер Андоні Субісаретта, невдовзі тренером став Луїс Арагонес, який виграв разом із командою Кубок Іспанії 1988 року.

Після перемоги в Кубку до команди повернувся Йоган Кройф як головний тренер, незабаром новостворену команду почали називати «Команда мрії» («Dream Team»). У цей час пришла плеяда видатних гравців: Хосеп Гвардіола, Хосе Марія Бакеро, Чикі Бегирістайн, Георге Хаджі, Рональд Куман, Мікаель Лаудруп, Ромаріо та Христо Стоїчков, що стали грізною силою у європейському футболі.

У сезонах 1991-94рр. Барса виграла підряд чотири чемпіонства в країні, виграли Кубок Кубків у 1989 році і Кубок Чемпіонів 1992 році. Крім цього були виграні Кубок Іспанії (1990), Суперкубок УЄФА (1992) і три Суперкубка Іспанії.

Проте невдовзі смуга перемог завершилась поразкою у фіналі Ліги Чемпіонів сезону 1993–1994 в Афінах, де Барса програла «Мілану» 0-4. Із тих часів були два невдалі сезони (1994–1995, 1995–1996), яке призвело до того, що Кройф покинув тренерський місток, а за ним до початку 1997 року більшість основного складу «дрім-тім».

1996–2000 Редагувати

Після Йогана Кройфа на тренерський місток прийшов Боббі Робсон, який попрацював всього один сезон 1996/97, але зміг завоювати триплет (Кубок Іспанії, Суперкубок Іспанії та Кубок володарів Кубків) і купити майбутню зірку Роналдо. Хоча Роналдо пограв всього рік у команді і перейшов у 1997 році в «Інтернаціонале», де отримав Золотого м'яча. Робсона на тренерському містку замінив Луї ван Галь, який підсилив команду Луїшем Фіґу, Луїсом Енріке і Рівалдо.

У 1999 році Рівалду отримав Золотий м'яч, але успіхи самої команди були не такими значними: після поразки у Лізі Чемпіонів від «Валенсії» був посланий у відставку Луї ван Галь та Хосеп Нуньєс і перейшов у стан заклятого ворога один із лідерів Луїш Фіґу, останньому цей перехід фани каталонців так і не змогли пробачити.

2003-2015 Редагувати

Файл:Barcelona vs Arsenal Teams line up.jpg
23 липня 2003 року клуб очолив Жуан Лапорта, а вже 22 січня 2004 року почав функціонувати тренувальний комлекс імені Ганса Гампера. У цьому ж році прийшов молодий тренер Франк Райкард, який створив команду, що мала можливість боротися за всі кубки у Європі. Вже у сезоні 2004/05 — Барса впевнено взяла чемпіонство в країні та Суперкубок Іспанії; лідер команди Рональдіньйо у цьому ж році отримав Золотого м'яча як найкращий футболіст Європи. А ось у Лізі Чемпіонів програли за сумою двох матчів розбагатівшим «Челсі» : вдома 2-1, на виїзді 2-4.

У наступному сезоні команда била у двох матчах своїх принципових суперників «Реала» та «Еспаньйол» вдома та на виїзді. Та найбільший успіх команда мала в Лізі Чемпіонів, де у фіналі перемогла лондонський «Арсенал» 2-1. Після цього тріумфу в команді був спад, про що свідчить відсутність виграних кубків і третє місце в Прімері. У результаті чого Франка Райкарда було звільнено.

Файл:2012 2013 - 06 Xavi Hernández.jpg
Місце тренера довірили колишньому гравцю «Барселони» Хосепу Гвардіолі, який одразу зробив «чистку» у команді, продавши в інші команди гравців основного складу, які за два роки помітно здали в грі — Джанлука Дзамбротта, Деку, Роналдінью. І придбав молодих футболістів — Даніеля Алвеса, Жерара Піке, Сейдуна Кейту, Мартіна Касереса, Олександра Гліба. У сезоні 2008-09 команда завоювала три титули Кубок Короля, Чемпіонат Іспанії і Лігу Чемпіонів, де у фіналі переконливо перемогла «Манчестер Юнайтед» 2-0. Також був переможений на «Сантьяго Бернабеу» «Реал», який програв із рахунком 2-6.
Файл:2015 UEFA Super Cup 64 crop.jpg
Влітку клуб підсилився Златаном Ібрагімовичем, за якого заплатили 46 мільйонів євро та віддали одного із лідерів атаки Самюеля Ето'о до «Інтернаціонале», також оренда Олександра Гліба вважалась частиною угоди, проте вона зірвалася і тому його віддали в аренду до «Штутгарта». Як заміна Сільвіньо, що пішов як вільний агент, був придбаний Максвелл із того самого «Інтернаціонале». Молоді Касерес та Кейрісон проведуть річну аренду в «Ювентусі» та «Бенфіці» відповідно.

У 2011 році «Барселона» опинилася на четвертій сходинці рейтингу найдорожчих футбольних клубів світу журналу Forbes. «Барселона» подешевшала: з 1 млрд до 975 мільйонів доларів. «Синьо-гранатові» опустилися на п'яте місце рейтингу, пропустивши перед собою мюнхенську "Баварію" — 1,048 млрд.

У 2015 році завдяки діям атакуючого тріо — Ліонель Мессі, Неймар, Луїс Суарес, клуб виграв два національних трофеї та Лігу чемпіонів. У цьому ж сезоні з клубу пішов легендарний Хаві Ернандес. У наступному сезоні клуб вибув з Ліги чемпіонів на стадії чвертьфіналу, але переміг у чемпіонаті і кубку.

2015- Редагувати

Файл:Andrés Iniesta Euro 2012 vs France 02.jpg

У своєму другому сезоні, Луїс Енріке завоював Суперкубок УЄФА, Ла Лігу й Кубок Іспанії. У чвертьфіналі Ліги чемпіонів клуб припинив єврокубковий сезон поступившись мадридському «Атлетіко». У літнє трансферне вікно 2016 року каталонці продали Томаса Вермалена, Алекса Сонга, Адріано, Мартіна Монтою, які не могли закріпитися в основному складі.

Досягнення Редагувати

Відомі гравці Редагувати

Шаблон:3 стовпці

Склад Редагувати

Сезон 2016/17 Шаблон:Fs start Шаблон:Fs player Шаблон:Fs player Шаблон:Fs player |----- ! colspan="9" bgcolor="#B0D3FB" align="left" | |----- bgcolor="#DFEDFD" Шаблон:Fs player Шаблон:Fs player Шаблон:Fs player Шаблон:Fs player Шаблон:Fs player Шаблон:Fs player |----- ! colspan="9" bgcolor="#B0D3FB" align="left" | |----- bgcolor="#DFEDFD" Шаблон:Fs player Шаблон:Fs player Шаблон:Fs player Шаблон:Fs player Шаблон:Fs player Шаблон:Fs mid Шаблон:Fs player Шаблон:Fs player Шаблон:Fs player Шаблон:Fs player Шаблон:Fs player Шаблон:Fs player Шаблон:Fs player Шаблон:Fs player Шаблон:Fs player |----- ! colspan="9" bgcolor="#B0D3FB" align="left" | |----- bgcolor="#DFEDFD" Шаблон:Fs player Шаблон:Fs player Шаблон:Fs player Шаблон:Fs player Шаблон:Fs end

Трансфери 2015/2016 Редагувати

Прийшли Редагувати

Поз. Гравець Попередній клуб
ПЗ[[Файл:Шаблон:Прапор TUR|20x13px|TUR]] Арда Туран[[Файл:Шаблон:Прапор ESP|20x13px|ESP]] Атлетіко (Мадрид)
ПЗ[[Файл:Шаблон:Прапор ESP|20x13px|ESP]] Алейс Відаль[[Файл:Шаблон:Прапор ESP|20x13px|ESP]] Севілья

Пішли Редагувати

Поз. Гравець Новий клуб
ПЗ[[Файл:Шаблон:Прапор ESP|20x13px|ESP]] Хаві Ернандес***[[Файл:Шаблон:Прапор QAT|20x13px|QAT]] Аль-Садд
ПЗ[[Файл:Шаблон:Прапор ESP|20x13px|ESP]] Жерар Деулофеу[[Файл:Шаблон:Прапор ENG|20x13px|ENG]] Евертон
Нап[[Файл:Шаблон:Прапор ESP|20x13px|ESP]] Педро Родрігес[[Файл:Шаблон:Прапор ENG|20x13px|ENG]] Челсі
ПЗ[[Файл:Шаблон:Прапор NED|20x13px|NED]] Ібрагім Афеллай***[[Файл:Шаблон:Прапор ENG|20x13px|ENG]] Сток Сіті
Нап[[Файл:Шаблон:Прапор ESP|20x13px|ESP]] Адама Траоре[[Файл:Шаблон:Прапор ENG|20x13px|ENG]] Вест Гем

* В ренду.
** З оренди.
*** Вільний агент.

Дербі Редагувати

Ель Класіко Редагувати

Існує запекле суперництво між двома найсильнішими командами у Іспанії, й особливо це підтверджується в Ла Лізі, де гра між «Барселоною» і «Реал Мадридом» відома як Ель Класіко. З початку національних змаганнях серед клубів, вони були помічені як представники двох конкуруючих регіонів Іспанії: Каталонія й Кастилія, а також з двох міст. Суперництво відображає те, що багато хто розглядає його як політичну й культурну напруженість між каталонцями й кастильцями, один автор бачив це суперництво, як інсценування громадянської війни в Іспанії.

Під час диктатури Прімо де Рівера Прімо де Рівери і особливо Франсиско Франко (1939-1975), всі регіональні культури були пригнічені. Всі мови на іспанській території, за винятком іспанської (кастильської) само по собі, були офіційно заборонені. Символізуючи бажання каталонського народу до свободи, «Барса» стала «Більше, ніж клуб" (Mes Que Un Club) на каталонському. Притримуватись Мануеля Васкеса Монтальбана, найкращій вибір для каталонців, продемонструвати свою ідентичність шляхом приєднання «Барселони». Це було менш ризиковано, ніж приєднання до підпільної боротьби з рухом Франко, й Монтальбана дозволив їм висловити своє інакомислення.

З іншого боку, «Реал Мадрид» широко розглядався як втілення суверенного репресивного централізму і фашистського режиму на рівні управління і за її межами (Сантьяго Бернабеу, колишній президент клубу, на честь якого стадіон Меренгів був названий, бився з los nacionales). Тим не менш, під час іспанської Громадянської війни, члени обох клубів, такі як Хосеп Синьйоль і Рафаель Санчес Гуерра постраждали від рук прихильників Франко.

У 1950 суперництво посилюється ще більше, коли були суперечки, пов'язані з трансфером Альфредо ді Стефано, який, нарешті, грав за «Реал Мадрид» і був ключем до їх подальшого успіху. У 1960-і роки суперництво вийшло на європейський рівень, коли вони зустрілися двічі в матчах на виліт Кубка Європи.

У ХХІ столітті клуби стали грандами світового футболу. Завжди були фаворитами національних і міжнародних чемпіонатів. Гравці цих клубів регулярно потрапляли в список номінантів на Золотий м'яч. У висновку за цим протистоянням стала слідкувати вся Європа. Воно стало головним футбольним дербі. «Реал» і «Барселону» стали порівнювати в усьому.

Барселонське дербі Редагувати

Ще для «Барселони» принциповим є дербі з «Еспаньйолом». Уболівальники «синьо-гранатових» виступають за незалежність Каталонії, а вболівальники «біло-синіх» за іспанську владу. Клуби зустрічались у Єврокубках і національних турнірах. За статистикою в «Барси» більше перемог ніж поразок та поєдинків з нічийним результатом.

Див. також Редагувати

Примітки Редагувати

Шаблон:Reflist

Посилання Редагувати

Джерела Редагувати

Шаблон:Портал Шаблон:Вікіцитати1 Шаблон:Commonscat

Шаблон:Чемпіонат Іспанії з футболу Шаблон:Володарі Суперкубка УЄФА Шаблон:Переможці Ліги чемпіонів УЄФА Шаблон:Володарі Кубка кубків УЄФА

Випадкова вікі